piątek, 21 września 2012

Efekt bokeh

Musiałam dziś na szybko kupić obiektyw do swojego aparatu, bo ten, którego dotychczas używałam miał za krótką ogniskową, na potrzeby dzisiejszych zdjęć. Stojąc na stoisku ze sprzętem fotograficznym, czekając na gościa z obsługi, bez większego entuzjazmu spojrzałam na półkę z podręcznikami i książkami o fotografii. Krótki przegląd utwierdził mnie w przekonaniu, że nic ciekawego tu nie znajdę, aż tu nagle wpadła mi w oko "Kreatywna Fotografia Cyfrowa" Chrisa Gatcuma, wydana przez National Geographic, która okazała się być super książką. Pomysły tak fajne, że nawet nie spodziewałam się czegoś takiego w jakiejkolwiek książce znaleźć.



To co jest naprawdę MEGA to opis domowych sposobów na stworzenie TANIO zarówno ciekawych efektów jak i akcesoriów - dyfuzorów, blend, filtrów czy obiektywów!

Trochę mi mina zrzedła jak się okazało, że do większości potrzebna jest jakakolwiek lampa błyskowa, a ja nie mam żadnej, ale potem znalazłam efekt BOKEH, który można łatwo osiągnąć i lampa nie jest do tego potrzebna.



Jak osiągnąć efekt BOKEH

Generalnie zasada jest bardzo prosta. Na pierwszym planie ustawiamy coś co będzie na zdjęciu ostre, w tle mamy punkty świetlne, które będą rozmyte i w dowolnym kształcie w zależności od tego co wytniemy z kartonu i przykleimy do obiektywu.


Potrzebne rzeczy

-aparat
-obiektyw z niską przesłoną. Czym mniejsza tym lepiej. Ja używałam 1.8
-czarny brystol, ale ja użyłam kolorowego
-nożyczki
-taśma klejąca

Wycięłam dwa najprostsze kształty i nakładałam je na zmianę na obiektyw. W zasadzie to wciskałam w środek obiektywu, nie przyklejając ich nawet taśmą.







Czym dalej obiektyw od światła, tym kształt będzie bardziej rozmyty.









Przed i po ...

 
 












Czym większa ostrość tym gwiazdki są mniejsze i mniej rozmyte. 



Miłej zabawy, jeśli mielibyście ochotę spróbować. Fajne są portrety na tle tego efektu. W ten sposób można też pokazać np. światła ulicy itd. Enjoy!

PS. Tego typu sztuczek w tej książce znajdziecie 52, także w każdy weekend roku jest co robić. Na pewno będę na blogu wracać do tej książki i sprawdzać kolejne opcje. 

Miłego weekendu.

31 komentarzy:

  1. Swietna książka, coś takiego by się przydało bo jakoś trudno mi zrobić dobre zdjęcia ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjęcia z takim efektem wychodzą naprawdę magiczne. Muszę rozejrzeć się za tą książką, bo bardzo mnie nią zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest naprawdę świetna.Jeśli zaprenumerujesz National Gegraphic to na ich stronie za 29 zł mozna ją kupić.Bez prenumeraty 39,a ja ją kupiłam w Media Markt za 50,więc w MM nie polecam.

      Usuń
  3. I absolutely adore this,honey!Wow!Rocking it!;)
    xx

    http://chicstreetchoc.blogspot.it

    OdpowiedzUsuń
  4. @Oczywiście, rewelacyjna metoda! ;) PS. Świetnie to wykombinowałaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. O nie! Przepiękne, a brzmi dość łatwo. Koniecznie to przetestuję! Widziałam kiedyś zdjęcia z podobnymi świetlnymi serduszkami w tle, ale sądziłam, że to jakaś obróbka :P Meeeega!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo łatwe, a możliwości są nieograniczone. Trzeba tylko wymyślić jakiś fajny kadr z użyciem tego efekty, co mi się nie do końca udało :) Ale to była naprawdę fajna zabawa. Muszę kupić kolorowe lampki choinkowe i pokombinować z kształtami. W zasadzie można uzyskać każdy.

      Usuń
  6. A ja podziwiam to, co ty robisz! Przecież to jest cudowne! Świetne efekty i fajnie, że się nimi dzielisz! Ktoś inny by stwierdził: "kupcie sobie tą książkę" i tyyyle! Ja na pewno to wypróbuję w portrecie, bo portrety kocham najbardziej!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Mam nadzieję, że efekty pokażesz na blogu :)

      Usuń
  7. MAGICZNE:)!
    Dzięki za inspirację:)
    pozdrawiamy wciąż oszołomieni Bieszczadami:)
    mt

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak tylko pokonamy choróbsko- BĘDĄ:)
    dobrego weekendu!
    mt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pocieszenie powiem, że mnie też ostatnio ścięło i spodziewałam się, ze przez tydzień będzie się ciągnąć, ale nie. 2 dni i jestem jak nowa.

      Usuń
  9. Niesamowicie proste i świetny efekt. Ja bokeh zawsze osiągałam tradycyjnie i w tradycyjnych kształtach ;) ale pomysł z kształtami się genialny :)

    OdpowiedzUsuń
  10. RUDI MOJA!
    SUPER! Będę tu zaglądać i uczyć się od Ciebie.
    Jesteś fenomenalna, o czym zawsze wiedziałam :)
    PS. Twoje wpisy u mnie docierają, sa pod konkretnym zdjęciem.
    Zwola - Twoja zawsze_fanka

    OdpowiedzUsuń
  11. Wow! Swietne zdjecia. Kolejna ksiazka dodana do koszyka :-) Dzieki za inspiracje. Przetestuje na pewno :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny typ i fajne fotki . Na pewno zajrzę do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. WOW!!!! jakie cudowne i magiczne zdjęcia, a te triki to bomba....
    pomysł idealny na świąteczne sesje zdjęciowe ....
    muszę konieczne wykorzystać!

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka już znajduje się na mojej liście zakupowej :-)
    Efekty są powalające!!!
    Zaraz wypróbuję, pomimo, że ja na przysłonach się nie znam ;P Może coś mi wyjdzie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. jak "nałożyć na obiektyw"? wyciąć te kołko w kształcie obiektywu i w tym kółku powycinać wzorki i położyć te całe kółko ze wzorkiem na obiketyw?! jak to.. nie czaje :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://fotoblogia.pl/2009/01/17/poradnik-jak-uzyskac-na-zdjeciach-piekny-bokeh tu jest filmik jak to zrobić : )

      Usuń
  17. Super! Nie wiedziałam, że to tak się robi :)

    OdpowiedzUsuń
  18. bardzo inspirującą lekturę poleciłaś, chyba rozejrzę się za nią, patrząc na efekty :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...